К: а: р: п: а: т: i: я:

... Карпатія - це автентична країна на території сучасної України, географічно співпадає з територією Українських (Східних) Карпат. Власне Карпатією я особисто схильний вважати віддалені від людей і традиційних шляхів сполучення місцини тієї місцевості.

... Мандри. Один. Територія притяжіння. Мандрував я сам. І "захворів" після першої ж поїздки-мандрівки. Вперше я відправився в конкретне місце з конкретною метою, а другого разу - з одного боку, залишалось почуття недосказаності, незавершеності, а з іншого боку - я відчував, що мене вже притягує дивовижа Карпат, природа, наближена до первісної.

Карпатія. Один

(продовження)

    Близько 15-ї того ж дня, 22.08.2004р., я в Рахові, де відразу пересідаю на дизель (раховоз) до Лазещини. Були ще сумніви, чи пересідати на дизель, чи їхати далі автобусом, але інтуїція не підвела – від залізничної зупинки йти в Лазещині треба менше, ніж від траси. Нічого особливо цікавого в автобусі не було – ні “телевізора”, ні симпатичної попутниці. В дизелі чомусь всі звертають на мене увагу – на місцевого не схожий, на туриста – також, а відряджені зазвичай не їздять раховозами. Сусіди не втерпіли, починають запитувати. Дивуються, що я з таким спорядженням збираюсь підніматись на Говерлу, і ще більше дивуються, що я збирався встигнути повернутись. Кажуть, що ночувати доведеться під Хрестом (на Говерлі), обіцяють, що це буде холодно. Згадують, коли ж то самі останній раз піднімались. Розповідають, що на полонині недавно ведмідь загриз корову, а потім повертався обгризати кості. Бажають удачі, виходять зі мною на станції Лазещина, зводять із дядьком, який пояснює, як краще пройти до КПП, а там – триматись повороту направо до Казьмещика, де спитатись підйому на Говерлу, бо з Казьмещика починається підйом і на Говерлу, і на Петрос.
    Коло 18-ї я біля КПП до Козьмещика. Плачу 5 грн. (щоб заплатити 1 грн., треба бути студентом) за перебування на території й обіцяю повернутись з Говерли до 12-ї або 1-ї ночі. Мені не вірять, але пропускають. І не знаю, чи служивий спеціально неправильно вказав один поворот по дорозі, чи я неправильно його зрозумів, але я піднявся на іншу, маленьку вершину по якійсь полонині. Зрозумів, що це не Говерла, спустився донизу і на тому повороті, в якому я засумнівався, повернув в іншу сторону, і десь 20:40 був біля Козьмещика. Сумнівів додало й те, що в тій інформації, яку я мав з ІНету, було два варіанти проходження тієї “розвилки”. Трохи раніше будиночків Козьмещика бачу людей з наметами. Підходжу до тих, які були найближче, й хочу уточнити дорогу. Ситуація схожа на ту, яка трапилась в Берегово – але тут я зустрів поляків, і ми нормально порозумілись англійською. Заодно зробив для себе висновок, що треба буде після повернення записатись на англійську – щоб не забувати, а знання мови виявилось корисним і на теренах неньки-України (я, звісно, мовчу про те, що на співбесіді при прийомі на роботу мені задавали питання про володіння англійською мовою – сказав, що розмовляю вільно, якщо не треба говорити швидко, але за майже 4 роки роботи вона мені так і не пригодилась по службі – про ІНет я мовчу).
    В поляків я довідався, що йду вірною дорогою, а також вони показали мені карту з різними варіантами виходу на Говерлу. Далі не без зусиль я довідався дорогу на Говерлу, а саме точку початку підйому, щоб не забрів на Петрос (не без зусиль - показати дорогу мені не хотіли тому, що було пізно починати підйом. Я думав інакше, і я – впертий).
     Піднімався я приблизно годину, поки не почало темніти. Враження від підйому – такі, ж як і у всіх: здається, ніби повзеш, як черепаха. При цьому я вмудрився обігнати декілька чоловік. Правда, думаю, що вони потім повернулись донизу. Я ж ішов спочатку в сутінках, а потім – під світлом зірок. Місяця я не бачив. Йшов, орієнтуючись на те, що ногами відчував дорогу, а напрямок визначав по верховіттю дерев. Так тривало ще десь із годину, поки не з’явились хмари. От тоді мені треба було таки зупинитись, але я все ще надіявся виїхати тієї ж доби з Лазещини, а довжини підйому я не знав. Природно, в глупій темряві я зійшов з дороги (хвилин за 10). Коли я це усвідомив, тоді також треба було зупинятись – це вже друга моя помилка. Благо, я був на хребті, десь за годину я знову був на дорозі. За цей час я зробив ще два висновки – треба було брати з собою в мандрівку ліхтарика. Так, це лишній вантаж, але підсвітка телефону Alcatel OT 512 – погана заміна променя ліхтарика, і другий висновок на той момент – якщо я намагатимусь в суцільній темряві йти далі, то знову зійду з дороги, тому близько опівночі метрів за 5 від дороги (щоб мене випадково не могли здибати хто-небудь, хто йшов би з підсвіткою, або наступного дня вранці, коли я ще спатиму) під старезною ялицею на підвищенні на корінні (щоб не підтопило на випадок дощу) на купі хвої (звісно, щоб було тепліше і м’якше під дупу).
    Сів на/в сумку (якщо можна так назвати кейс). Перед тим, як заснути (сидячи, звісно), чомусь згадав слова попутників у дизелі (Рахів-Лазещина), в яких я також питав дороги на Говерлу, про те, що нещодавно на полонині ведмідь задер корову, а потім повертався обгризати кістки, а також їх прогноз, що якщо я буду підніматись того ж дня, що приїхав до Лазещини, то буду ночувати під хрестом (мали на увазі – на вершині. Потім я побачив їх там декілька). Щодо першого – страху чомусь не було (було відчуття, що все благополучно минеться), а щодо другого – то якщо б не той “неправильний” поворот в лісі, то так би воно могло й статись – якщо не на вершині, то спуститись я встиг би небагато.
    Заснув нормально (якщо можна вважати нормальним спати сидячи). Десь за півгодини зрозумів, що мої побоювання проспати ранок були марними – я проснувся від холоду. За моїми оцінками, температура була в межах +8..11 градусів за Цельсієм. А я – в джинсах, майці, сорочці на короткий рукав, на голові – футболка, і після першого пробудження я на плечі під літню куртку ще рушник. Поки я рухався, мені було тепло, а от варто було заснути… І ніч я провів у такому режимі – засинаю на 15-20-30 хвилин, просинаюсь від холоду, присідаю 20-30 разів, махну руками, і зусиллям волі засинаю на той же інтервал, щоб знову проснутись для розминки. Чомусь згадалось, як місяць тому просидів на лавочці під будинком до 4-ї ранку в цій же сорочці, що на мені була, при 11 градусах тепла (і мені це минуло без жодних наслідків типу застуди, на відміну від того, з ким я сидів).
    Перед тим, як заснути, подумалось, наскільки правильно – “хто володіє інформацією, той володіє ситуацією”, наскільки важливою є повнота і достовірність наявної інформації, подумалось про те, скільки всього за останню добу змінилось, відбулось, побачено, почуто, відчуто, і наскільки разючими й несподіваними можуть бути зміни в житті – я ж не те що не планував – я й не уявляв такої ночівлі в лісі під Говерлою. І взагалі в лісі. І нікому не радив би робити так же. Ловити дрижаки мені чомусь не дуже сподобалось.
    Тільки-но під час чергового пробудження я можу бачити обриси дороги - незважаючи на туман я починаю знову йти, продовжувати підйом. Десь хвилин через 20 доходжу до місця, яке я в темноті, навіть з ліхтариком перейти не зміг би – метрів двадцять дороги перетинаються із струмком, від чого утворюється багнюка й калюжі. “Все, що не робиться, робиться на краще” – в темноті я б точно вскочив у халепу на цій ділянці дороги, і ночівля була не такою вже й поганою, якщо порівняти з можливими наслідками потрапляння у слизьку багнюку й мокрі калюжі в темноті, і який після цього мав би бути сон.
    Завидна я вже успішно обходжу цю багнюку лісом, перестрибуючи через воду струмка, і успішно виходжу до полонини. Бачу ідилію – вівці в кошарі, курінь пастухів, які й не подумали піднятись на гавкіт собак, котрі мене побачили, і відразу ж неприємне спостереження – на полонині вітер сильніший, ніж в лісі. Й туману більше. Дорога йде кудись різко наліво, а я інстинктивно далі йду стежкою – різко догори. Починається перший крутий підйом після лісу. Стежка виходить знову на дорогу, дорога чомусь роздвоюється-розтроюється, видно ще якісь стежки. Далі йду доверху. Хоча йду – це гордо сказано. Швидкість – як в черепахи. Не покидає відчуття, що ось цей підйомчик – це вже й буде вершина.
    А за підйомчиком – знову підйомчик, а туман густішає, а вітер посилюється, а температура – знижується. А я в літній куртці, без світера, в сорочці з коротким рукавом. Починають з’являтись думки – і навіщо я сюди посунувся, чомусь в репортажах про походи на сайтах я не зустрічав таких описів – там людям чомусь якщо не обов’язково світило сонце, то про вітер точно ніхто нічого не згадував, і про туман, який вкупі з вітром ніби проймає до кісток. Не покидає й інша думка – якщо я все ж сюди добрався, то не можу ж я повернутись без досягнення мети. Інколи помічаю під ногами особливо привабливі чорниці – крім смаку це ще й маленький перепочинок, і навприсядки вітер так не діймає. Багато чорниць стало, коли нормальні дерева закінчились – там вже зарослі ялівцю (які практично до самої вершини), та карликові сосонки й ялиці.
    Іду далі – крізь вітер, холод і препротивний туман. Потім зрозумів, що я йшов у хмарі. Колись були такі мрії – побувати всередині у хмарі, відчути, як же там, побачити зсередини. Правда, процес уявлявся чомусь з борта літака… Я вже йду по голому хребті. Видимість – в радіусі двох метрів. А внизу, на КПП, я пообіцяв, що за поганої погоди підніматись не буду… Хоча наполовину я правий – це внизу погода зіпсувалась, а я просто проснувся в хмарі, і продовжив підйом, початий за сонячної погоди… Мені здається, що я досяг найвищої точки хребта. Далі не так бачу, а відчуваю, що йде досить довгий спуск. Значить, я на вершині?!
    Але чому я не бачу хреста, про який мені казали аборигени? Мабуть, із-за сильного туману. А раз я на вершині, то треба повертатись назад. Про спуск до Заросляка не може бути й мови – я бачу не далі 5 метрів, і добре буде, якщо зможу знаходити дорогу, якою піднявся, а не шукати спуск в Заросляк. Я повертаюсь… І тільки через два тижні я дізнаюсь, що зупинився буквально за крок від мети – таки треба було спускатись далі по хребту, щоб розпочати останній підйом, і вершина була б підкорена.
   
        ... Я спускаюсь вже знайомою дорогою. Не стало менше холоду, вітру чи туману, але йти стало легше, хоч все одно слизько – я ж йду в хмарі. Більше уваги приділяю чорницям. Біля джерела, яке витікає з труби, набираю повну півторалітрову пляшку води. Коли я виходжу на полонину, вже майже ловлю кайф – зараз я буду йти по лісі, а там вже майже немає вітру! В лісі зустрічаю перших з долини, які вирішили підніматись. Вони мені заздрять – я ж з вершини (а я на той момент і не знав, що вершину я так і не підкорив), а вони тільки піднімаються. На відповідь, що вони тільки на півдорозі до вершини, чомусь засмучуються.
    Кого бачу в шортах, своїм виглядом намагаюсь переконати не підніматись в цей час – на мені мокрі джинси, мокра куртка, мокра голова, ледве не синє обличчя й руки, а якими ж вони повернуться з голого хребта, будучи взутими в босоніжки (без шкарпеток), одягненими в світер і шорти, без куртки?! Мені чомусь ніхто не повірив і не повернувся. Зустрічав і “аксакалів” – йдуть в камуфляжних куртках, в кирзових чоботах, в шапці. Відразу видно, що знають, на що йдуть, і шанують гори…
    Спустившись донизу, бачу, що в долині вночі йшов дощ (значить, ніч я провів не в тумані, а в хмарі, і в хмарі піднімався…), туман майже розсіявся, виглядає сонечко. Зустрічаю декого, хто мене запам’ятав учора, не розуміють, де ж я ночував (та я й не намагався докладно пояснити), на КПП перепитують, чи не ночував я на Говерлі, відповідаю, що зупинився під підйомом (бачу, що зрозуміли так, що я ночував у Казьмещику, і це мене влаштовує). Виходжу в село, купляю ковбасу, білого хліба, Торчинського гострого кетчупу, і на зал. станції роблю спробу нормально поснідати-пообідати.
    Як чудесно нарешті присісти на лавку… Ще більше хочеться лягти, але чекаю сидячи, на дизель до Рахова. В другій половині дня я вже в Рахові. Дізнаюсь, що на Львів зможу відправитись тільки після півночі, і пару годин гуляю містом.
    В Рахові "знайшов" підвісний міст міст через річку. Захотілось пройтись по ньому. Сподобалось. Але по-справжньому нові враження від цьгого мосту в мене будуть тільки за два роки, під час мандрівки на Солотвино та Івано-Франківськ. Мої спроби придбати якихось місцевих сувенірів не увінчались успіхом (на жаль), і від 8-9-ї вечора я на зал.вокзалі, чекаю поїзда. Купляю квиток у загальний вагон. На зал.вокзалі бачу якихось “мутних” особистостей, які, як мені здалось, “пасуть” туристів. В мій поїзд їх без квитків не пропускають, і вони залишаються в Рахові…
    Зранку я в Львові, беру квиток на перший же автобус до Луцька. Приїхавши в Луцьк (23.08.2004р.), втомлений, виснажений тривалим невисипанням, я розумію, що я знову хочу в Карпатію! По-перше, я не маю впевненості, що я таки був на вершині, і тому мушу переконатись, що я підкорив найвищу вершину України, а по-друге, я захворів Карпатами!
Написати мені: rrid@narod.ru

Дата створення сторінки - дні на межі 2004/2005, дата останнього редагування - 06.09.2006

...Говерла та Чорногора...->
   
rrid.gif (587 bytes)

Hosted by uCoz